Psykologiundervisning. Giv børn redskaber til at tackle følelser!

Vi er en lækker tjekket nation, vi ser godt ud og hygger meget, men vi danskere har ondt i sindet. Vi kæmper med negative følelser. Så hvorfor pokker har vi ikke for længst indført obligatorisk psykologiundervisning på alle klassetrin i skolen? Lad os da få nogle redskaber til at navigere i det, der hedder følelseslivet.

Vi elsker at være civiliserede og goodlooking i Danmark. Vi er et tjekket og smukt folkefærd, der får tingene til at glide, vi kommer i tide, og knokler for at få det hele til at være perfekt.

Men. Indeni kæmper de fleste af os med os selv; vores følelser, vores sind, vores inde stemmer. Det indre rod, sårene på sjælen, ensomhedsfølelsen, fører os til selvskadende adfærd.

Vi er mange med ondt indeni, og vi kunne dælme alle sammen bruge nogle konstruktive redskaber til at deale med vores følelser.

En psykolog koster omkring 1000 kr. i timen, hvorfor er det ikke gratis? Og helt ærligt, hvorfor lærer vi ikke alle sammen allerede i skolen, hvordan vi fungerer indeni, hvordan vi løbende kan rydde op og give plads til vores følelser på en konstruktiv måde og derved også få gode relationer? …

Det hele ville blive meget lettere og lysere!

Vi kæmper alle

I vores land spiser vi meget nervemedicin, vi taler ikke højt om vores svære følelser, vi er hamrende konfliktsky, og vi har det med at slå os selv i hovedet. Alkoholisme, depression, stress, angst, OCD, cutter, bulimi … det er stort set os alle sammen, som kæmper.

Vi spilder ekstrem meget livs-tid på IKKE at kunne tackle de her ting. Tænk på hvor mange børn der lider under forældres magtkampe og skilsmisser der ender i statsforvaltningen.

Og tænk på hvor mange almindelige livs-kriser og konflikter, der ender i stress, angst depression, og som igen fører til dybere problemer og kroniske sygdomme, både fysisk og psykisk, fordi vi ikke lige havde redskaberne til at deale med krisen.

Det er jo fuldstændigt tåbeligt, når vi kunne forebygge ved at lære om os selv. Lære om vores følelser, vores reaktioner, vores relationer, vores grænser. Kort sagt: Forstå os selv og passe på os selv!

Psykologiundervisning i skolen

Hvorfor ikke indføre konstruktiv psykologi som et fag i skolen? Allerede i de små klasser kan vi lære om samvær, følelser og kommunikation. Senere kan vi få introduceret de kognitive forståelsesmodeller af verden, konfliktløsning og hensigtsmæssig adfærd.

Og hvorfor ikke  lære om alle de følelser der er forbundet med at møde det andet køn? Lad os få psykologiske redskaber til at tackle de op og nedture der er forbundet med kærlighed, familieliv og venskaber.

Det er jo følelser, der fylder så sindssygt meget i vores liv! Og det er grotesk at vi i et land, der fungerer så godt og er så sindssygt rigt, ikke tager vare på befolkningens indre liv.

I bund og grund er det vores følelser og tankerne omkring os selv og hinanden, der er afgørende for om vi føler, at vi er et godt sted i livet eller ej.

Jakob Olriks opråb om at få kærlighed og flirt på skoleskemaet

Vi famler rundt i blinde

Hvorfor skal psykologi kun være for nogle få? Matematik i skolen er obligatorisk, ligesom forståelse af verdenshistorien, og det periodiske system. Hvorfor ikke behandle vores følelser og vores psyke med samme konstruktivitet og faglighed?

Matematikkundskaber er vigtige, men hvis vi først overvældes af en livs-krise er det andre kundskaber der skal bruges. Og livet byder på dramaer og konflikter. Sorg og smerte. Det er helt sikkert.

Så det er da oplagt at vi gennem skolesystemet får konkret og konstruktivt værktøj til at navigere i os selv, og til at tage vare på vores grænser, følelser og reaktioner. I samfundet lærer vi, at være logiske, effektivt tænkende og handlingsorienterede.

Men når det kommer til det der fylder allermest i os; vores tanker, følelser og indre fornemmelser, så tumler vi rundt i blinde og slår fra os. Det er jo grotesk.

Læs også: Jeg er ikke svag

En investering der rykker

Vi HAR jo som samfund den viden der skal til. Psykologien er top-tunet , der bliver forsket i hele svineriet. Vi ER i stand til at kunne give konkrete redskaber, helt fra skolestart og op i de store klasser.

Vi kan på et konstruktivt niveau lære at gribe livet an, når det handler om vores følelser. Vi kan lære os selv at kende, lære om vores personlige grænser og tackle vores udfordringer i de hjem vi kommer fra, lære at sætte ord på følelser, kommunikere, mærke vores behov for hjælp, få redskaber til at støtte og hjælpe andre.

Wouw, det vil jo være en kæmpe investering i vores samfund og vores generelle tilfredshed. Vi vil på sigt kunne få gjort op med selvskadende adfærd, med folkesygdommen stress, med alkoholmisbrug, depression og angst.

Det er så fucking spild af gode smukke mennesker, at vi ikke lærer at være konstruktive og kærlige overfor os selv. At vi farer vild i os selv.

Vi kan blive meget gladere. Mere frie. Mere overskudsagtige på den kærlige måde. Hvis vi lærer at tackle vores egne og andres turbulente følelser, vil mange problemer være løst. Vi vil spare penge, konflikter, tid. Kombineret med gratis psykolog til alle. Hvorfor ikke?

Det vil gavne os så meget. Vi vil blive et gladere folk. Livet vil blomstre. Landet vil blomstre!